Polskie przetwory - bogaty wybór i wysoka jakość

Stanowią dodatek do dań różnego typu. To praktyczne i wygodne rozwiązanie, zwłaszcza że przygotowanie niektórych z nich wymaga dużego nakładu pracy, czasu i specyficznych składników. Przetwory i dania gotowe polskich wytwórców, bo o nich mowa, są dostępne w bardzo bogatym wyborze. Wystarczy tylko po nie sięgnąć!



Rodzimi producenci z branży spożywczej oferują niezwykle bogaty wybór przetworów i dań gotowych. Majonezy ze świeżych jaj, flaki w pomidorach, sosy gotowe, ogórki ze smakowitymi dodatkami, octy jabłkowe, soki i syropy owocowe, chrzany, koncentraty barszczu, bazy do zup, sałatki, kapusty kiszone, kompoty, także z mniej popularnych owoców, takich jak agrest - to tylko niektóre z dostępnych propozycji polskich firm. Wymienione produkty to najlepszy dowód, że słowo „przetwory” nie musi kojarzyć się wyłącznie z dżemem i ogórkami konserwowymi, a zamknięte w słoiczkach specjały potrafią zaspokoić wiele potrzeb i najbardziej wyszukanych gustów. O ich jakość także możemy być spokojni. Na liście produktów uhonorowanych certyfikatami Ogólnopolskiego Programu Promocyjnego „Doceń polskie” znajduje się bardzo dużo przetworów różnego rodzaju. Producenci wyrobów nagrodzonych przez Lożę Ekspertów programu „Doceń polskie” opisują sposób tworzenia swoich przetworów i wyjaśniają w czym tkwi sekret ich doskonałego smaku.

Odpowiednie metody produkcji i składniki wysokiej jakości
Szeroka paleta wyrobów to zapewne jeden z czynników przemawiających za popularnością przetworów. Dzięki nim, niezależnie od pogody i daty, możemy cieszyć się smakiem lata zamkniętym w słoiczkach. Dostępne w sprzedaży przetwory to praktyczne rozwiązanie zwłaszcza dla osób nie posiadających spiżarni - w dowolnym momencie można przynieść ze sklepu kilka słoiczków i nie martwić się o brak miejsca do ich przechowania. Takie produkty pozwalają zaoszczędzić nie tylko czas, ale i pieniądze - nie zapominajmy, że do przygotowania domowych wyrobów potrzebne są nie tylko surowce, ale i przyprawy, słoiki, zakrętki etc.

Kolejnym argumentem przemawiającym za gotowymi przetworami jest sposób ich produkcji, wymagający określonego nakładu sił i czasu oraz zachowania odpowiedniego balansu smaków.
- Jeśli pokusilibyśmy się o zrobienie domowego przecieru pomidorowego lub ketchupu, na pewno wyszedłby smakowity. Jednak jest to ogromnie pracochłonne - zauważa Katarzyna Surowiec reprezentująca Zakład Produkcyjno-Handlowo-Usługowy „Transrol”. W asortymencie marki Ogródek Dziadunia przedsiębiorstwa z Wąsosza Dolnego (woj. śląskie, pow. kłobucki) znajdziemy zarówno tradycyjne produkty, jak i wzbogacone różnymi komponentami, choćby takimi jak suszone pomidory, perłowa cebulka czy musztarda, które są dodawane do ogórków konserwowych.
- Produkcja ogórków i sałatek odbywa się w najwyższym sezonie letnim oraz jesiennym. Warzywa są kupowane prosto od rolników z najczystszych rejonów Polski, dzięki czemu mamy pewność, iż są one najwyższej jakości - zapewnia K. Surowiec.
Firma Transrol oprócz warzyw konserwowych, kiszonych, chrzanów oraz innych dodatków proponuje także soki tłoczone oraz syropy powstałe na ich bazie. Soki jabłkowe produkowane są najczęściej z 3 odmian jabłek dobranych tak, aby zachować balans smaków słodkiego i kwaśnego, natomiast syropy powstają poprzez dodanie cukru do wytłoczonego soku. Wszystkie wyroby Ogródka Dziadunia pozbawione są sztucznych dodatków i konserwantów, dzięki czemu zachowywane są wszelkie walory smakowe i właściwości odżywcze użytych owoców i warzyw.

- Sosy Folwark swoją wyjątkowość zawdzięczają starannie dobranym składnikom, idealnie dopasowanym do gustów Polaków. Nadają niepowtarzalny smak każdej potrawie - doskonale komponują się z potrawami kuchni śródziemnomorskich, etnicznych oraz daniami z grilla (np. sos kebab gyros, remulada duńska) - podkreśla Łukasz Kotaniec, Prezes Zarządu firmy Kotaniec spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa (dawniej GPH Folwark). Asortyment przedsiębiorstwa z Jankowic (woj. mazowieckie) obejmuje szeroka gamę sosów i dressingów na zimno. Jak zapewnia Ł. Kotaniec, ich przygotowanie jest bardzo czasochłonne i pracochłonne, trudne do wypracowania przez miłośników gotowania.

Z myślą o zapracowanych amatorach dobrego jedzenia także Zakład Przetwórstwa Owocowo Warzywnego VITAPOL M. T. Ciszkiewicz Sp. J.
przygotował ciekawy wybór dań gotowych oraz półproduktów. - Biorąc pod uwagę ograniczenie czasochłonności w przygotowaniu  potraw, opracowaliśmy koncentrat barszczu z buraków ćwikłowych, czy bazę zupy dyniowej. Bardzo ciekawym produktem jest syrop z czarnego bzu i syrop z kwiatu czarnego bzu - wylicza Marta Osytek z firmy VITAPOL. Zakład z Podkowy Leśnej jest niewielką firmą rodzinną, w której większość procesów technologicznych wykonywanych jest ręcznie. - System ten pozwala warzywom, a w szczególności owocom, zachować swoje pierwotne kształty i właściwości owoców świeżych (surowiec nie jest „zmęczony”). W trakcie 26 - letniej działalności udało nam się wyselekcjonować najlepszych producentów zarówno warzyw, jak i owoców. Dostawcy znając nasze wymagania, zaopatrują nas w surowiec zebrany w tym samym dniu, a ich przerób następuje natychmiast po ich dostarczeniu - dodaje M. Osytek.

O najwyższą jakość swoich wyrobów zabiega także firma Białuty Sp. z o.o. - Majonez 100% naturalny nie zawiera żadnych dodatków chemicznych, jest jedynym takim produktem na rynku i jest dostępny w rejonie Warszawy. Zarówno majonez 100 % naturalny jak i tradycyjny są produkowane ze świeżych jajek z zachowaniem tradycyjnej receptury, jak niegdyś w domu. Daje to wyjątkowy smak prawdziwego majonezu. Produkty te nie zawierają glutenu, co zostało potwierdzone w niezależnych badaniach - mówi Agnieszka Truszko z firmy mieszczącej się w Białutach. Zakład od 30 lat oferuje nie tylko majonezy, ale także m.in. znany i ceniony w całej Europie koncentrat soku jabłkowego.

W całej Polsce dostępny jest natomiast ocet jabłkowy produkowany w Olsztynku przez firmę OCTIM Wytwórnia Octu i Musztardy Sp. z o.o. Produkt ten, ze względu na walory zdrowotne i mnogość zastosowań w kuchni, zyskuje coraz większą popularność.  - Ocet jabłkowy jest produktem naturalnym, uzyskiwanym w wyniku naturalnej, biologicznej fermentacji wina jabłkowego, wytwarzanego z najlepszych polskich jabłek. Produkowany u nas ocet jabłkowy nie zawiera konserwantów oraz sztucznych barwników. Przygotowanie octu jabłkowego w domu jest czasochłonne i często proces fermentacji nie przebiegnie prawidłowo, dlatego też ocet jabłkowy jest produktem, który warto zakupić - zauważa Małgorzata Kuźniewska z firmy OCTIM.

Równie trudne, co uzyskanie dobrego majonezu, czy octu jabłkowego, jest przygotowanie w domu flaczków, dlatego też przedstawiciele Z.P.Chr. Pałuki notują coraz większą sprzedaż swoich wyrobów. Zakład z Malic (woj. kujawsko-pomorskie) oferuje m.in. flaki w rosole, a także bardzo popularne flaki wołowo-wieprzowe w pomidorach. - Jako jedna z nielicznych firm łączymy te dwa rodzaje flaków i to z pewnością decyduje o ich dużej popularności - mówi Jakub Adamczewski, Dyrektor ds. Sprzedaży i Marketingu tego przedsiębiorstwa. Co ciekawe, wyrób ten cieszy się uznaniem zwłaszcza w woj. kujawsko-pomorskim, a konsumenci z Warszawy chętniej sięgają po „tradycyjne” flaki w rosole.
Flaki to produkt spożywany już za czasów panowania króla Władysława Jagiełły. Dziś rzadko przygotowujemy je w domu. Dzieje się tak dlatego, że ich obróbka wymaga nie tylko czasu, ale i umiejętności. - Proces czyszczenia jest skomplikowany, niezwykle ważne jest, aby wykonać go odpowiednio, inaczej nie pozbędziemy się specyficznego zapachu. Istotny jest także dobór  przypraw. Podstawą jest jednak stosowanie najlepszego surowca. Nasza firma bazuje na przedżołądkach wołowych, dzięki którym gotowe danie zyskuje niezwykły aromat - mówi J. Adamczewski. Jak wyjaśnia, stosowane przez firmę przedżołądki są niczym polędwica wołowa, a żołądki - jak wołowina. Porównanie to najlepiej oddaje walory surowca, z którego korzysta kujawska firma. Jej wyroby doceniają nie tylko konsumenci z Polski, przepadają za nimi także mieszkańcy Anglii, Holandii i Niemiec.


Polskie przetwory podbijają świat
Rodzime firmy z branży spożywczej mogą niejednokrotnie pochwalić się bardzo bogatą tradycją. Ich wyroby są często rozpoznawalne nie tylko na rynku lokalnym; są znane w całym kraju, a nawet za jego granicami. Przykładem takiej działalności jest Wytwórcza Spółdzielnia Pracy „Społem” - firma o ponad 90-letnim doświadczeniu w branży spożywczej, działająca od początku jej powstania na terenie województwa świętokrzyskiego. Umiejętne łączenie tradycji i nowoczesności zapewniło jej miano jednego z liderów na ogólnopolskim rynku FMCG. Sztandarowym wyrobem Spółdzielni jest Majonez Kielecki, produkowany nieprzerwanie od 1959 r. W portfolio produktów znajdują się także Musztardy Kieleckie i Octy Spirytusowe - sięgające tradycją lat 30 XX wieku; wyraziste sosy, aromatyczne keczupy oraz Snack - Przysmak Świętokrzyski. - Wszystkie wyroby cechują się wysokiej jakości składnikami, a także wyjątkowym smakiem, docenianym od pokoleń przez polskich i zagranicznych konsumentów. Od lat flagowym wyrobem WSP Społem jest tradycyjny Majonez Kielecki, który w porównaniu z pozostałymi produktami Spółdzielni zajmuje pierwsze miejsce pod względem wartości i ilości sprzedaży - podkreśla Zbigniew Mojecki, Z-ca Prezesa ds. handlowych
Ponadto, jak dodaje Prezes Mojecki, produkty WSP Społem znane są w całej Europie. Na zachodzie większą popularnością cieszy się  Majonez Kielecki, zaś na rynkach wschodnich Przysmak Świętokrzyski kieleckiej firmy.

Zagraniczni miłośnicy dobrego smaku kupują nie tylko wyroby świętokrzyskiego producenta. W Niemczech hitem są ogórki czosnkowo-koperkowe firmy Transrol. - Nasze wyroby wspaniale sprzedają się również w Stanach Zjednoczonych. To utwierdza nas w przekonaniu, iż trafiliśmy w gust, a ściślej, w podniebienie naszych klientów - mówi Katarzyna Surowiec.

Rośnie także popularność wyrobów firmy Folwark, która w sezonie grillowym 2014 odnotowała dwukrotny wzrost sprzedaży. Co ciekawe, do niedawna producent ten funkcjonował głównie na rynku HoReCa i gastronomii. Z myślą o tej branży zakład oferował wyroby w hurtowych opakowaniach (duże butelki, wiadra, worki), obecnie dystrybucja obejmuje także rynek detaliczny - z myślą o nim przygotowano serię wyrobów w „małych butelkach”. - Zauważamy coraz większe zainteresowanie naszymi produktami przez rynki zagraniczne - zdradza Łukasz Kotaniec. Wyroby tego producenta trafiają na stoły w Stanach Zjednoczonych, Szwecji, Norwegii oraz Portugalii.

- Firma VITAPOL istnieje na rynku od 26 lat i w tym okresie stworzyła ponad 70 produktów według własnych receptur, bądź wzorując się na dawnych przepisach. Porównując okres sprzed 10 lat sprzedaż zdecydowanie wzrosła. Naszym zdaniem powodem tego jest rozpoznawalna na rynku marka gwarantująca bardzo wysoką  jakość produktu pozbawionego całkowicie sztucznych barwników, aromatów, „polepszaczy” i konserwantów - ocenia Marta Osytek. ZPOW VITAPOL eksportuje swoje wyroby do USA, Kanady, Niemiec, Japonii. Na tych rynkach najlepiej sprzedają się syropy owocowe (malinowy, wiśniowy, z czarnej porzeczki), konfitury z malin, wiśni, truskawek oraz ogórki konserwowe i śliwki w zalewie z octu winnego, a także chrzan.

Certyfikat „Doceń polskie” (przyznawany żywności, która otrzymała od Loży Ekspertów wysokie noty za smak, wygląd i odpowiedni stosunek ich jakości do ceny) otrzymały m.in.:
- Sos czosnkowy Folwark z oferty Kotaniec spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
- Majonez naturalny 100% produkowany przez firmę Białuty Sp. z o.o. - TOP PRODUKT programu „Doceń polskie”
- Majonez tradycyjny firmy Białuty Sp. z o.o.
- Naturalny koncentrat soku jabłkowego z oferty firmy Białuty Sp. z o.o. - TOP PRODUKT
- Ogórki konserwowe z asortymentu Z.P.H.U Transrol
- Kapusta kwaszona z grzybami leśnymi produkowana przez Z.P.H.U Transrol - TOP PRODUKT
- Sok tłoczony naturalny 100% jabłko z oferty  Z.P.H.U Transrol - TOP PRODUKT
- Buraczki wiórki produkowane przez Z.P.H.U Transrol - TOP PRODUKT
- Papryka konserwowa  z oferty Z.P.H.U Transrol - TOP PRODUKT
- Ocet jabłkowy firmy OCTIM - TOP PRODUKT - wyrób nagrodzony dwukrotnie przez Lożę Ekspertów programu „Doceń polskie”
- Żur staropolski - VITAPOL - TOP PRODUKT - wyrób nagrodzony dwukrotnie
- Koncentrat barszczu firmy VITAPOL - TOP PRODUKT - eksperci wyróżnili go dwukrotnie
- Ogórki konserwowe z asortymentu firmy VITAPOL - TOP PRODUKT - wyrób nagrodzony dwukrotnie
- Śliwki w occie winnym produkowane przez VITAPOL - TOP PRODUKT - dwukrotnie nagrodzony przez ekspertów
- Musztarda miodowa firmy VITAPOL - TOP PRODUKT - wyrób nagrodzony dwukrotnie
- Flaki pałuckie w rosole produkowane przez firmę Pałuki - TOP PRODUKT
- Flaki pałuckie w pomidorach z asortymentu firmy Pałuki - TOP PRODUKT
- Majonez Kielecki - WSP „Społem” Kielce - TOP PRODUKT - eksperci wyróżnili go dwukrotnie
- Majonez Kielecki Omega-3 oferowany przez WSP „Społem” Kielce - TOP PRODUKT - wyrób nagrodzony dwukrotnie
- Musztarda Kielecka delikatesowa z asortymentu WSP „Społem” Kielce - TOP PRODUKT - nagrodzony dwukrotnie przez ekspertów

* * *

Ogólnopolski Program Promocyjny „Doceń polskie”
www.docenpolskie.pl
www.blog.docenpolskie.pl

Celem programu „Doceń polskie” jest promocja wysokiej jakości produktów spożywczych dostępnych na polskim rynku. Ich selekcją, oceną i przyznaniem certyfikatu „Doceń polskie” zajmuje się piątka specjalistów zawodowo związana z żywnością i technologią żywienia, która tworzy Lożę Ekspertów. Zasiada w niej m.in. reprezentant Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, a także członkowie Fundacji Klubu Szefów Kuchni.
Twórca programu „Doceń polskie” jest  także organizatorem projektu BlogerChef (blogerchef.pl) – innowacyjnego przedsięwzięcia skierowanego do blogerów kulinarnych. Celem projektu jest propagowanie wspólnego gotowania wśród pasjonatów kuchni, którzy swoją wiedzą i przepisami dzielą się w Internecie. Dzięki ogólnopolskiemu konkursowi, warsztatom i pokazom kulinarnym, blogerzy mają okazję do spotkań, poznawania nowych miejsc i produktów, wymiany doświadczeń, nauki oraz dobrej zabawy.

* * *

KONTAKT:
Ogólnopolski Program Promocyjny „Doceń polskie”
www.docenpolskie.pl


Anna Koza
anna.koza@adventure.media.pl
Adventure Media s. c. Agencja Public Relations
www.adventure.media.pl
tel. 32 724 28 84
fax 32 417 01 70